Blar i DMMH Brage på forfatter "Heldal, Marit"
-
Barn og dyr
Smistad, Ellen Marie (Bachelor thesis, 2021)Dyr er noe jeg alltid har vist et sterkt engasjement- og stor interesse for. Jeg har selv vært mye sammen med dyr som barn, og i senere tid observert andre barns samvær med dyr. Forskning viser at kjæledyr gir bedre helse ... -
Barn og dyr
Kimo, Ester Bekken (Bachelor thesis, 2022)I dag er det stadig flere, og spesielt unge mennesker, med utfordringer i forbindelse med psykisk helse (Berget et al., 2018, s. 122). I tidlig barndom og barnehagealder, vil det være viktig å jobbe forebyggende mot dette, ... -
Barnehagens arbeid med temaet fra jord til bord: hvilke erfaringer har to styrere i barnehagen med arbeidet med tema "fra jord til bord", og er forskjell mellom by og land
Øvstedal, Ingeborg Gønner Rønning (Bachelor thesis, 2020)Når det kom til utformingen av en problemstilling jobbet jeg ut fra ideen om at jeg ville forske på temaet «fra jord til bord». Jeg startet med å sette meg ned for å finne ut hvorfor jeg ønsket å jobbe med dette temaet. ... -
Barns lek i det fysiske utemiljøet i barnehagen: hvordan kan barnehagens utemiljø bidra til å stimulere fireåringens lek?
Lid, Ragnhild Sørgård (Bachelor thesis, 2020)Gjennom praksis og jobb har jeg fått erfart en rekke forskjellige barnehager, med forskjellig fokus, oppbygning og størrelse. Med denne erfaringen dannet jeg meg et bilde av at barn i barnehager med friluftslivfokus, der ... -
Foreldresamarbeid: "Hvordan opplever ansatte i NN barnehage endringer i samarbeid med foreldre?"
Sandvik, Marit (Bachelor thesis, 2020)I løpet av mine praksisperioder i studiet har foreldresamarbeid vært et av de fagområdene jeg har likt godt å jobbe med. Jeg synes det har vært spennende å møte og bli kjent med ulike foreldre, og sett verdien av å knytte ... -
Frilek og organiserte aktiviteter i barnehagens utetid
Johannessen, Iselin Løken (Bachelor thesis, 2020)Formålet med studien «Frilek og organiserte aktiviteter i barnehagens utetid» er å se på hvordan barna trives når de får leke fritt og under organiserte aktiviteter, og finne ut hva barna foretrekker. Min problemstilling ... -
Implementering av endringene i barnehageloven – en bevisstgjøringsprosess
Kalstad, Siren Sunde (Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i problemstillingen Hvordan forstår barnehageledere begrepene i barnehageloven kap.8, og hvordan erfarer de implementeringsprosessen av endringene i barnehageloven? Har jeg forsøkt å få mer innsikt i og ... -
Kartlegging i barnehagen: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med bruk av kartleggingsverktøy i barnehagen?
Mongstad, Sigrid (Bachelor thesis, 2020)Den norske barnehagemodellen blir beskrevet som barnesentrert og med fokus på en helhetlig tilnærming til læring og utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). I denne modellen blir barn betraktet som kompetente individer, ... -
Livsmestring hos de yngste barna: "Hvilken bevissthet har de ansatte i en småbarnsavdeling om begrepet livsmestring og hvordan jobber de med det i praksis?"
Vikene, Susann (Bachelor thesis, 2020)"Mange elever og barnehagebarn har mistet en trygg arena nå som skoler og barnehager er stengt" (Kunnskapsdepartementet & Barne- og familiedepartementet, 2020). Utsagnet kom som en konsekvens av koronapandemien, og i den ... -
Natur- og friluftslivsstudenters syn på natur: hva mener Natur- og friluftslivsstudenter ved DMMH er viktig for pedagogisk arbeid i natur
Sandvik, Nicklas Todal (Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen er som følger; «Hva opplever Natur og friluftslivstudenter ved DMMH som viktig for pedagogisk arbeid med barn i naturen?». Den har som hensikt å belyse de tanker som disse studentene har om naturen, og ... -
Pedagogens kunnskap i møte med barn og seksualitet
Fenes, Jeanette Havnør (Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven har målet mitt vært å tilegne meg kunnskap om tematikken barn og seksualitet, samt å finne ut hvilken kunnskap pedagogene har i én barnehage om akkurat denne tematikken, og hvordan de arbeider med ... -
Personalets tilstedeværelse med barn: hvilken bevissthet har pedagogiske ledere om hva som påvirker deres tilstedeværelse i barns utelek?
Farstad, Siri (Bachelor thesis, 2020)Det er viktig at barnehagelærer er bevisst sin rolle i utetiden, og er bevisst på hva som påvirker deres tilstedeværelse i barns utelek. Her støtter jeg meg på Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver (2017, s.17), ... -
Social Sustainable Education in a Refugee Camp
Heldal, Marit; Hagen, Trond Løge; Olaussen, Ingvild Olsen; Haugen, Gry Mette D. (Peer reviewed; Journal article, 2021-04)The main objective of this article is to discuss how an Early Childhood Education and Care (ECEC) institution in a refugee camp can promote social sustainable education. By giving empirical examples of innovative pedagogical ...